24B_Huizinge_laatsteoordeeldet1DSCF0225

Op het veld links van het midden is Christus afgebeeld als Wereldrechter, gezeten op de regenboog. Zijn voeten steunen op de wereldbol. Hij toont de wonden in zijn handen. Met zijn rechterhand maakt hij het spreekgebaar. Zijn kleed is open om de wonde in zijn zijde te tonen. Zijn hoofd is omgeven door een nimbus. Links en rechts uit zijn mond komen lelietak en zwaard als symbolen van zijn barmhartigheid en rechtvaardigheid. Ook worden daar de geestelijke en wereldlijke macht van Christus en de kerk wel mee aangeduid.1 Links en rechts naast hem kondigen twee bazuinende engelen het Laatste Oordeel aan. Beneden hem is de aartsengel Michaël afgebeeld met kruisstaf en weegschaal. Hij heeft de bijzondere functie om de afweging tussen de verdiensten en de tekortkomingen van de mensen te maken. Gelukkig slaat de weegschaal door naar rechts, dit is de goede kant. Dit van oorsprong niet-bijbelse motief komt al voor in het Egyptisch dodengericht.2 De figuur van Michaël komt in de andere Groninger kerken me het Laatste Oordeel niet (meer) voor. Het maakt de schildering in Huizinge uniek. Op het benedendeel van de voorstelling zijn nog fragmenten te zien van de opstanding der doden. Onder hen bevindt zich o.a. een geestelijke, afgebeeld met tonsuur. Ook zij zijn niet uitgesloten van het Laatste Oordeel, waarin beslist wordt over de eeuwige gelukzaligheid van de hemel of de eeuwige kwelling van de hel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.